W związku z potrzebą rozróżnienia kwalifikacji i kompetencji przekazujemy stosowne wyjaśnienia:
Kwalifikacja to efekty procesu uczenia się (w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych) realizowanego zgodnie
z ustalonymi dla danej kwalifikacji wymaganiami, sprawdzone w walidacji oraz formalnie potwierdzone przez instytucję uprawnioną do certyfikowania. Formalne potwierdzenie polega na wydaniu odpowiedniego dokumentu (dyplomu, świadectwa, certyfikatu, itp.) przez uprawnioną instytucję, po dokonaniu oceny efektów uczenia się i stwierdzeniu, że efekty te odpowiadają wymaganiom dla danej kwalifikacji (po walidacji).
Kwalifikacje należy rozumieć więc jako formalny wynik oceny i walidacji, który uzyskuje się w sytuacji, kiedy właściwy organ uznaje, że dana osoba osiągnęła efekty uczenia się spełniające określone standardy.
Kompetencja to wyodrębniony zestaw efektów uczenia się/kształcenia. Opis kompetencji zawiera jasno określone warunki, które powinien spełniać uczestnik projektu ubiegający się o nabycie kompetencji, tj. wyczerpującą informację o efektach uczenia się dla danej kompetencji oraz kryteria i metody ich weryfikacji.
Kompetencje społeczne są zbiorem pozytywnych umiejętności niezbędnych do bezkonfliktowego przebywania z innymi i konstruktywnego funkcjonowania w grupach włączając w to wyrażanie respektu i docenianie innych osób, dobre komunikowanie się z nimi
a także otwartość na przedstawianie pomysłów, idei przez innych ludzi. Kompetencje społeczne odnoszą się także do postaw i zachowań odpowiednich do kontekstu, które są współbrzmiące z normami społecznymi. Rozwój kompetencji społecznych przebiega w wyniku socjalizacji jednostki w środowisku rodzinnym i rówieśniczym (szkolnym) i gromadzenia doświadczeń. W ten sposób zgromadzone kompetencje umożliwiają mu radzenie sobie w różnych sytuacjach życiowych. Szkoła powinna rozwijać kompetencje społeczne uczniów i wyposażać ich w pełny zakres zachowań, które im umożliwiać będą właściwe uczestnictwo w sytuacjach społecznych. Katalog ww. kompetencji i umiejętności społecznych jest zgodny z klasyfikacją ESCO (kategoria “Interakcje społeczne” w ramach “Umiejętności i kompetencje przekrojowe”) i obejmuje 15 następujących kompetencji społecznych:
- Doradzać innym
- Pracować w zespole
- Posługiwać się mową ciała
- Instruować inne osoby
- Przewodzić innym osobom
- Posiadać kompetencje międzykulturowe
- Wypracowywać kompromis
- Motywować innych
- Wspierać współpracowników
- Stosować techniki zadawania pytań
- Przekazywać informacje o faktach
- Zwracać się do słuchaczy
- Przyjmować konstruktywną krytykę
- Wchodzić w interakcję z innymi osobami
- Przekonywać inne osoby